כאב גב כרוני 28.10.2021

האם השתלת נוירו-סטימולטור עשויה להקל על כאב גב כרוני עמיד?

במחקר בחנו את היעילות והבטיחות של השתלת נוירו-סטימולטור משקם, שנועד לשחזר שליטה עצבית-שרירית בשריר המסודק ולהקל על התסמינים

כאבי גב תחתון (אילוסטרציה)

כאבי גב תחתון כרוניים יכולים להיגרם כתוצאה משליטה לקויה והתנוונות של השריר המסודק (multifidus) הגורמים לחוסר יציבות תפקודית של עמוד השדרה המותני. לאפשרויות הטיפול הזמינות יש יעילות מוגבלת והפרוגנוזה במקרים אלה היא שלילית.

מחקר שפורסם בכתב העת Pain נערך במטרה לבחון את היעילות והבטיחות של השתלת נוירו-סטימולטור משקם, שנועד לשחזר את שליטה עצבית-שרירית בשריר המסודק ולהקל על התסמינים.

לצורך כך ערכו החוקרים ניסוי בינלאומי אקראי, כפול סמיות, מבוקר דמה (sham) ב -26 מרכזים רב-תחומיים, בו נכללו 204 נבדקים עם כאב מכני (ממקור שריר-שלד) כרוני ועמיד של הגב התחתון, ובדיקת יציבות נטייה (prone instability test) חיובית המעידה על פגיעה בשריר המסודק.

הנבדקים עברו השתלה של התקן והוקצו באקראי ביחס של 1:1 לזרוע בה קיבלו גירוי בעוצמה טיפולית של הענף האמצעי של הסעיף העצבי האחורי (medial branch of the dorsal ramus nerve), או לזרוע בה קיבלו הנבדקים גירוי דמה בעוצמה נמוכה, למשך 30 דקות פעמיים ביום.

נקודת הסיום העיקרית היתה השוואת הפרופורציות של המטופלים שחוו תגובה, שהוגדרה כהקלה של 30% לפחות בסולם ה-LBP visual analogue scale, ללא עלייה בשימוש במשככי כאבים תוך 120 יום.

לאחר הערכת נקודת הסיום העיקרית, המשתתפים בקבוצת הביקורת (קבוצת הדמה) עברו לגירוי טיפולי ובוצעו מעקב והערכה של הקבוצה המשולבת למשך שנה, לצורך הערכה של תוצאים ארוכי טווח ואירועים שליליים.

נקודת הסיום העיקרית לא היתה חד משמעית מבחינת עליונות הטיפול (57.1% מול 46.6%, הבדל: 10.4%, רווח בר-סמך 95%: -3.3% עד 24.1%, P = 0.138). תוצאים וניתוחים משניים שנערכו הצביעו על יתרון צנוע אך בעל משמעות קלינית לטיפול לאחר 120 יום.

מדדים שונים שהצביעו על שיפור מהמצב הבסיסי, שהמשיכו להצטבר בכל מדדי התוצאים לאחר סיום השלב כפול-הסמיות, היו בעלי חשיבות קלינית לאחר שנה של מעקב. השוואה של שכיחות של תופעות הלוואי החמורות הקשורות להליך או למכשיר (3.9%), ביחס לטיפולים אחרים של נוירו-מודולציה לכאב כרוני, העלתה כי הטיפול בטוח.

מקור:

Gilligan, C et al. Pain. 2021 Oct 1;162(10):2486-2498. doi: 10.1097/j.pain.0000000000002258

נושאים קשורים:  כאב כרוני,  כאב גב תחתון,  נוירו-מודולציה,  נוירו-סטימולטור,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו