כאב 26.12.2021

נטילה יומית של אופיואידים לטווח ארוך מעלה את הסיכון לדיכאון

שימוש ארוך-טווח באופיואידים בשימוש כמעט יומי מגביר את הסיכון להתפתחות חדשה של אפיזודות דיכאוניות בשיעור של עד 40% יותר בהשוואה למשתמשים מזדמנים

אופיואידים (צילום: אילוסטרציה)
אופיואידים (צילום: אילוסטרציה)

שימוש ארוך-טווח באופיואידים (LTOT: Long-term opioid therapy) נקשר עם עלייה בסיכון לדיכאון. עם זאת, עדיין לא ידוע האם במסגרת הטיפול לטווח ארוך קיים קשר בין תדירות השימוש לבין הופעה חדשה של דיכאון.

במסגרת מחקר שפורסם בכתב-העת Pain, החוקרים השתמשו במסד הנתונים 'Optum's de-identified Integrated Claims-Clinical', על מנת ליצור עוקבה של 5,146 מטופלים שנאספו מהשנים 2010-2018. העוקבה כללה מטופלים בגילאים 18-80, אשר היה להם מפגש או דרישה כלשהי (claim), בשנה שטרם התחלת השימוש ארוך-הטווח באופיואידים (LTOT).

התחלה של LTOT הוגדרה כ- > 90 ימים של שימוש באופיואידים, לאחר 6 חודשים ללא שימוש. תדירות השימוש באופיואידים במהלך 90 הימים הראשונים חולקה לארבע קטגוריות: שימוש מזדמן (< 50% מהימים שנבדקו), שימוש לפרקים (50% עד < 80% מהימים שנבדקו), שימוש תדיר (80% עד < 90% מהימים שנבדקו) ושימוש יומי (≥ 90% מהימים שנבדקו).

לצורך המחקר, החוקרים השתמשו בציוני נטייה (Propensity scores) והסתברות הפוכה של חשיפה משוקללת למערפלים במודלים להערכת הסיכון להתפתחות של דיכאון. גילם הממוצע של המטופלים היה 54.5 (SD ± 13.6) שנים, 55.7% מתוכם היו נשים, 72.5% היו לבנים, ו-9.5% היו ממוצא אפרו-אמריקאי.

לאחר שבוצעה בקרה למסיחים, משתמשים יומיים (HR = 1.40; רווח בר-סמך של 95% [CI]: 1.14-1.73) ומשתמשים תדירים (HR = 1.34; CI: 1.05-1.71) הראו נטייה גבוהה יותר באופן מובהק להתפתחות דיכאון חדש לעומת משתמשים מזדמנים. הקשר נשמר לאחר התחשבות בהשפעות של אבחנות post-index pain והפרעות שימוש באופיואידים.

החוקרים מסכמים כי שימוש ארוך-טווח באופיואידים בשימוש כמעט יומי מגביר את הסיכון להתפתחות חדשה של אפיזודות דיכאוניות בשיעור של עד 40% יותר בהשוואה למשתמשים מזדמנים. מטופלים יכולים להפחית את הסיכון לדיכאון על ידי הימנעות ככל הניתן משימוש באופיואידים בימים של כאב קל. כמו כן, קיים צורך בהערכות חוזרות של דיכאון בקרב מטופלים המקבלים אופיואידים לטווח ארוך.

מקור:

Scherrer, J. F., Salas, J., Miller-Matero, L. R., Sullivan, M. D., Ballantyne, J. C., Debar, L., Grucza, R. A., Lustman, P. J., &amp; Ahmedani, B. (2021). Long-term prescription opioid users' risk for new onset depression increases with frequency of use. Pain, Publish Ahead of Print. https://doi.org/10.1097/j.pain.0000000000002547

נושאים קשורים:  מחקרים,  אופיואידים,  דיכאון,  תופעות לוואי,  משככי כאבים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו