כאב 26.07.2022

רגישות רב חושית יכולה לשמש להבחנה בין פנוטיפים של כאב

רגישות רב חושית יכולה לשמש כסמן לסיכון וחוסן מפני מצבי כאב כרוני מקבילים וכן מאפשרת להבחין בין פנוטיפים שונים של כאב

כאבי גב תחתון. אילוסטרציה

רגישות רב חושית (MMS: Multisensory sensitivity) לגירויים שאינם מכאיבים זוהתה כגורם סיכון לנוכחות של מצבי כאב כרוני מקבילים (COPC: coexisting chronic pain conditions). עם זאת, עדיין לא ברור האם MSS עשויה לסייע באבחנת פנוטיפים שונים של כאב, המערבים רמות שונות של רגישות מרכזית.

במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת Pain, החוקרים העריכו את תחלואת הכאב הנלווית במטופלים ללא כאב ובמטופלים הסובלים מכאב כרוני ובמיוחד מפיברומיאלגיה (FM), ממיגרנה או מכאב גב תחתון (LBP).

שיעור ה-MSS היה הגבוה ביותר ב-FM, ולאחר מכן במיגרנה, LBP, והנמוך ביותר בקרב מטופלים ללא כאב (תיקנון בין מצבים Cohen's d = 0.32 - 1.2, p ≤ 0.0007). עם זאת, בקיבוץ נוסף של המטופלים לפי המספר הכולל של תחלואת כאב נלווית מדווחת, מטופלים עם הפרעת כאב אחת (אך לא FM) לא היו בעלי שיעור גבוה יותר באופן מובהק של MSS, לעומת מטופלים ללא כאב (adj d= 0.17, p = 0.18).

שיעורי MSS גבוהים יותר הובילו לסיכוי מוגבר של תחלואה נלווית עם שני מצבי כאב או יותר; יחס הסיכויים (רווח בר-סמך של 95% = 2.0 [1.15, 3.42] ללא FM, ו-5.6 [2.74, 11.28] עם FMי[(p ≤ 0.0001)]). יתר על כן, מטופלים עם רמות MSS נמוכות יותר היו בעלי סיכוי נמוך יותר ב-55% עד 87% לסבול משני מצבים או יותר של תחלואת כאב נלווית, עם או ללא FM (יחס הסיכויים 0.45 [0.22, 0.88] עד 0.13 [0.05, 0.39]; p ≤ 0.0001).

החוקרים מסכמים כי רגישות רב חושית עשויה להבחין בין פנוטיפים שונים של כאב, עם אופנים שונים של עירוב מנגנונים מרכזיים וכן לשמש כסמן לסיכון ולחוסן מפני מצבי כאב כרוני מקבילים. ממצאים אלה תומכים בכך ש-MSS עשויה לשמש כסמן לעיבוד מרכזי גבוה של מערכת העצבים, ובכך לשמש ככלי קליני לצורך הערכת פנוטיפים שונים של כאב. כלי זה יסייע במטרה לשפר את הטיפול האישי הניתן למטופלים.

מקור:

Wang, D., & Frey-Law, L. A. (2022). Multisensory sensitivity differentiates between multiple chronic pain conditions and pain-free individuals. Pain, Publish Ahead of Print.

נושאים קשורים:  מחקרים,  רגישות רב חושית,  פנוטיפ כאב,  כאב כרוני,  פיברומיאלגיה,  מיגרנה,  כאב גב תחתון
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו